i love islam

zwani.com myspace graphic comments
Myspace Islam Comments & Graphics

Friday, April 22, 2011

Kisah Nabi Yunus-Aura



Best lagu ni...suka sangat!!!!!! Jom hayati...sambil pelajarinya.....

Mungkin ada orang yang xtaw kisah nabi kita..so..bolehla dgr....

Dulu2 selalu tayang dalam TV tapi skrang ni dah xdak dah..sedih.....


Wednesday, April 20, 2011

Sedekahkanlah Al Fatihah....syukran....

 Sahabat..semoga kalian ditempatkan di kalangan orang2 beriman dan berada dalam redho Illahi...InsyaAllah..Amin Ya Rabbal Alamin...
Khas buat Allahyarhamah Naimah bt Abd Rahman (20/4/2011) dan Allahyarham Fazdlan Ismail(15/4/2011)
Kami akan senantiasa mendoakan kesejahteraan kalian di sana..insyaAllah...
<Al Fatihah....>








***Pesanan buat kita yang masih hidup...teruskan perjuangan dan sentiasa lah mendekatkan diri pada Illahi..ajal maut di tangan Tuhan...bila2 saja Allah akan mengambil balik nyawa kita xmengira usia... tambahkanlah amalan.....InsyaAllah....***

Tuesday, April 19, 2011

Ikhlaskan diri dalam menuntut Ilmu...

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.



*** orang zaman sekarang banyak yang belajar or study hanya untuk peperiksaan saja...betol x???
sbb tu kadang2 bla lps spm ja...apa yg kta blajar byk2 tu kta lupa...
hmm...tmbh2 klu ilmu agama... xpraktikn pn bla kta dah xdk kt sek.... ksian kt ckgu dk bsyarah pnat2 utk kbaikan kta...
tp kta nie kdg2 tu dk pkir kta dpt ilmu hya nk dpt kja yg gaji mahai2 ja bla besar nnt....
hurmm....apa nk jd dgn orang akhir zaman ni...(utk sstengah org ja laaa....bkn semua)
kdg2 jgk...ada org pndg lekeh bla kta xamek bdang medik or sepupu sepapatnya.... 
ada org kta: "apa class amek bdang agama ja...!!" 
betapa sedihnya bla kta dgr ada jgk org bpndpt mcm 2...pdahal yg tu la bekalan kta msa kt akhirat nnt..btl x....
oleh itu...carilah ilmu utk mdpt keberkatan n keredhoaan Allah..bkn smata2 nk mgejar pngkt,harta benda yg hya smentara tu...seimbangkn lah ilmu dunia dan akhirat... pganglah kta2 nie... 
<Hebat Dunia Hebat Akhirat>
...InsyaAllah....***

Monday, April 18, 2011

Peringatan kepada kaum wanita...

Peringatan kepada kaum wanita


عَنْ عَبْدِالله بْنِ عَمْر عنَ رَسُولُ الله صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم 
أَنَّهُ قَالَ يَامَعْشِرَ النِّسَاءِ تَصَدَّ قْنَ وَأَكْثِرْنَ الا سْتِغْفَارَفَأِنِّى
رَأَ يْتُكُنَّ اَكْثَرَ اَهْلِ النَّارِ فَقَالَتِ امْرأَةٌ مِنهُنَّ جَزْلَهٌ
وَمَاَلنَا يَرَسُولُ الله أَكْثَرَ اَهْلَ النَّارِ
قَالَ تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ العَشِيْرَ
وَمَا رَايْتُ مِنْ مَا قِصَاتِ عَقْلٍ وَدِيْنٍ أَغْلَب لِذِى لُبٍّ مِنْكُنَّ 
قَالَتْ يَارَسُولَ الله وَمَانُقْصَانُ الْعَقْلِ وَالدِّيْنِ 
قَالَ أَمَا نُقْصَانُ العَقْلِ فشهادة امراتين تعدل شهادة 
رَجُلٍ فَهَذَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَتَمْكُثُ اللَّيالِى مَا تُصَلِّى
وَتُفْطِرُ فِى رَنَضَانَ فَهذَا نُقْصَانُ الدِّيْنِ


Dari Abdullah bin 'Umar r.a. katanya: Bersabda Rasulullah s.a.w.:
"Hai kaum wanita, berdermalah kamu dan perbanyakkanlah meminta ampun, 
kerana saya lihat jenismu yang terbanyak dari isi neraka.
Maka bertanya seorang wanita yang cerdik, katanya : "Ya Rasulullah, 
apakah sebab kebanyakkan kami ahli neraka?" Jawab Rasulullah s.a.w. :
"Kaum wanita suka mencerca dan mudah melupakan jasa suami, 
dan saya tidak melihat di antara orang-orang yang kurang pendandan dan agama
yang merusakkan jiwa seorang lelaki cerdik dan cermat , lebih dari kaum wanita"
Katanya pula: "Apakah yang dimaksudkan kurang pandangan dan kurang agama?"
Jawab Rasulullah s.a.w. : "Adapun yang dimaksudkan kurang pandangan ialah 
kesaksian dua orang wanita sama dengan seorang lelaki, 
dan wanita tidak sembahyang beberapa malam dan tidak berpuasa dibulan
Ramadhan , inilah maksud kurang agama".


Hadis sahih riwayat Muslim

Allahu Akbar!!

╔♫═╗╔╗ ♥
╚╗╔╝║║♫═╦╦╦╔╗
╔╝╚╗♫╚╣║║║║╔╣
╚═♫╝╚═╩═╩♫╩═✘? +♥♥♥♥+

♥░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░♥
♥░░▓▓▓▓░░▓▓░░░░▓▓░░░░░▓▓▓▓░░▓▓░░▓▓░░♥ ♥░▓▓░░▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥ ♥░▓▓▓▓▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓▓▓▓▓░▓▓▓▓▓▓░░♥ ♥░▓▓░░▓▓░▓▓░░░░▓▓░░░░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥ ♥░▓▓░░▓▓░▓▓▓▓▓░▓▓▓▓▓░▓▓░░▓▓░▓▓░░▓▓░░♥

♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

.......~*~*~*~...... Ku temukan Engkau di setiap Tahajudku ......~*~*~*~......

♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

_¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___(¯`♥´¯) ─────────█─█
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____`•.¸.•´-████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______¶¶¨¨¨¨ █──█──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_________¶¶¶¨¨¨¨ ████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶¨¨¨¨ ───███████─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¨¨ Yaa ALLAH ..
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ Sesungguhnya aku lemah
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ tanpa petunjuk-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ aku buta tanpa bimbingan-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨¨ aku cacat tanpa hidayah-MU
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨ aku hina tanpa Rahmat-MU
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
○°ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº°
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯• ‘♥_♥’

Friday, April 15, 2011

Gelombang Kehidupan..

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh." (QS. At Taubah: 111).

"Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki." (QS. Ali Imran: 169).

"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keridhaan Allah." (QS. Al Baqarah: 207).




Lagu tema belia bersama islam 2010...teringat kenangan bersama adik2 belia bersama islam!!! rindu kalian.....semoga ukhuwah kita berkekalan...insyaallah...

Thursday, April 14, 2011

BiLa Aku JaTuH CinTa!!

Bila Aku Jatuh Cinta....

Allahu Rabbi aku minta izin 

Bila suatu saat aku jatuh cinta 

Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang

Hingga membuat lalai akan adanya Engkau 

Allahu Rabbi 

Aku punya pinta 

Bila suatu saat aku jatuh cinta 

Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas 

Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allahu Rabbi 

Izinkanlah bila suatu saat aku jatuh cinta 

Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan

kasih-Mu 

dan membuatku semakin mengagumi-Mu 

Allahu Rabbi 

Bila suatu saat aku jatuh hati 

Pertemukanlah kami 

Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu 

Allahu Rabbi 

Pintaku terakhir adalah seandainya kujatuh hati 

Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku 

Anugerahkanlah aku cinta-Mu...

Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu 

Amin....Ya Rabbal Alaminn....

salam terbaik ummat ...jaga lah cinta kamu sahabat2....



Wednesday, April 13, 2011

Kembalilah....

Kecewa???
ungkapan penuh makna bagiku....
mengapa sering kali aku diuji sebegini rupa??
aku begitu terseksa...
cita cita dan harapanku hampir2 punah...
segala impianku sudah hampir basi..
kecewa sering membelenggu diri...
apakah tiada penyelesaiannya???

kini aku sedar aku terlalu leka...
seringkali melupakanMu Ya Rabb...
keimananku juga sering tergugat..
segala nikmat yang Kau berikan telah aku sia2kan...
apabila ditimpa kesusahan barulah aku mengingatiMu Ya Khaliq...
betapa hina dan kerdilnya aku..
aku mengabaikan tanggungjawabku sebagai seorang muslimah yang sejati..
segala urusan dakwah telah lama kutinggalkan...
roh jihad dalam diriku juga semakin berkurang...
dulukala aku yang mentarbiahkan saudara2ku..
namun kini.....???
aku hanya insan yang terlalu dhaif..

mengapa aku tidak sedar??
betapa banyaknya dosa yang aku lakukan..
betapa banyaknya maksiat yang telah aku cuba...
hinanya aku...!!
apakah aku masih layak bergelar seorang insan???

sahabat2ku...sedarkanlah aku dengan teguran...
ingatkanlah dengan segala nasihat..
bimbinglah aku dengan segala ilmu...
aku terlalu lemah....
aku perlukan sokongan dan dorongan kalian...
bawalah aku ke jalan yang benar..
jalan yang diredhoi Allah...

aku tahu...
inilah puncanya kegagalan aku!!!
tiada keberkatan dalam setiap urusanku..
aku...aku...aku...
aku mmg xlayak bergelar seorang pejuang islam...

Ya Allah..ampunilah aku....
sesungguhnya Engkau Maha Pengampun....
kepadaMu aku berharap dan kepadaMu aku berserah....
Kua tunjukilah aku jalan yang lurus...
sesungguhnya aku takut akan azab2 Mu...
AMPUNILAH aku!!!

Tuesday, April 12, 2011

Harga Sehelai Tudung Labuh


alt
Dia menangis tersedu dalam dakapanku.
"Kalaupun saya salah, tak boleh ke mereka tegur depan-depan? Kenapa perlu cakap-cakap kat belakang".
Aku mengusap lembut belakangnya, cuba menenangkan.
"Saya rasa saya ni macam jahat sangat, saya tak tahu pun mereka tak suka dengan sikap-sikap saya". "Saya rasa macam semua orang tak suka saya, cakap buruk tentang saya saya kat belakang", tangisnya makin menjadi-jadi, tak pernah aku lihat dia menangis sebegitu kerana dia biasanya hanya suka berdiam dan memendam, susah meluahkan perasaan.
"Mereka kata macam-macam, saya ni pakai je tudung labuh, bawa imej Islam tapi perangai tak macam orang tudung labuh. Salah ke saya menegur kalau saya nampak mereka buat perkara tak betul? Memang saya akui saya agak tegas dan berterus terang, tapi saya bukan nak malukan mereka. Saya tahu saya tak sempurna, saya bukan budak sekolah agama, banyak lagi ilmu saya tak tahu. Mereka kata masa saya tak pakai tudung labuh dulu, saya tak macam ni", rintihnya lagi.
Aku biarkan saja dia terus meluahkan apa yang terbuku di hatinya, biar dia lega. Aku leraikan pelukannya, namun terus mengelus lembut bahunya, mudah-mudahan dia diberi kekuatan.
"Awak menyesal pakai tudung labuh?", aku meneka. Dia hanya membisu. Dikesatnya air jernih yang turun melaju dari tubir matanya. Aku dapat mengagak jawapan disebalik kebisuannya. "Awak berputus asa nak menegur mereka lagi?", saya terus menduga.
"Buat apa nak tegur lagi, kalau tegur pun akhirnya saya yang kena kutuk", perlahan dia menjawab dalam sedu sedannya.
"Awak, Allah nak uji awak hari ini. Inilah harga tudung labuh yang kita pakai, inilah harga yang kita terpaksa bayar. Siapa kata pakai tudung labuh senang? Tak mudah seperti yang mereka nampak.Bila dah bertekad untuk pakai tudung labuh, kita kena siapkan juga fizikal, mental dan hati kita, kena kuat, kena tahan dengan cabaran. Dan inilah antara ujiannya. Bilamana kita orang yang bertudung labuh buat silap, terus dikaitkan dengan agama. Bahkan kita ni jadi perhatian di mana-mana. Pada mereka, kita kena jadi sempurna, kena tahu semua ilmu agama, dan tak boleh buat silap sikit pun. Sedangkan, kita juga manusia, manusia yang banyak sangat kelemahan", saya bersuara sambil memandang tepat ke wajahnya yang sugul.
"Jangan pernah menyesal dengan diri awak, tudung awak. Jangan kerana masalah sekecil ini, awak dah mengalah. Ujian ni banyak sangat hikmahnya untuk awak. Allah nak ajarkan tentang sesuatu kepada awak. Sebelum ini awak mungkin tak pernah rasai ujian bila bertudung labuh, awal-awal dulu, semua menyokong, memuji dan beri galakan. Jadi mungkin awak tak terkesan sangat dengan istimewanya diri awak sekarang. Bila Allah datangkan ujian macam ni, baru kita akan rasai, betapa tak mudah sebenarnya, bersama tudung yang kita pakai, ada tanggungjawab besar yang kita bawa bersama. Tanggungjawab untuk memegang amanah membawa imej Islam, tanggungjawab memperbaiki diri, biar dalaman kita secantik luaran, akhlak kita indah sebagaimana tudung kita, tanggungjawab mempersiapkan diri dengan ilmu, kerana wanita seperti kita selalu jadi tumpuan bila sahabat-sahabat ada permasalahan agama. Jangan anggap ia sebagai beban, anggap ia sebagai keistimewaan, yang Allah bagi hanya khas kepada insan-insan yang Dia pilih. Nah, betul kan, bertudung labuh tak semudah yang disangka? Hanya yang betul kental saja dapat terus istiqamah dengannya, dan yang istiqamah dalam mengharapkan keredhaan Allah, bukan kah mendapat tempat istimewa di sisiNya? Awak tak nak jadi terkenal pada padangan Allah dan penduduk langit? Awak dah nak berputus asa?" Aku menduga.
Melihat dia terus membisu, aku bersuara lagi.
"Begitu juga, ujian ini mungkin nak menyedarkan sesuatu tentang dakwah yang berhikmah. Dulu kita biasa saja dengarkan, kat mana-mana ustaz cakap, dalam mana-mana buku yang kita baca, dakwah mesti berhikmah. Jadi sekarang Allah ajar awak bukan teori saja apa itu dakwah berhikmah, tapi juga praktikalnya sekali. Bagaimana dakwah berhikmah? Mesti kena caranya, tempatnya, sesuai perkataanya, tidak melukakan, tidak menyebabkan kemarahan orang yang kita nasihatkan. Bagaimana kalau dakwahnya tidak berhikmah? Maka jadilah, dakwah kita tak berkesan, mad'u kita terasa jauh hati dengan nasihat kita, dan akhirnya keluar lah cakap-cakap belakang macam yang awak alami. Jadi, awak jelaskan? Kenapa bersungguh benar Allah dan rasul minta kita berdakwah secara berhikmah. Dan mungkin Allah nak tegur, cara awak, Allah nak awak perbetulkan kaedah dakwah yang awak guna, Allah nak kata, salah tu, kena perbaiki. Salahkah Allah tegur? Tak salah, kan. Allah tegur sebab Allah sayang, Allah tegur sebab nak bagi kekuatan, Allah tegur supaya kerja-kerja ini dapat awak laksanakan dengan lebih berkesan. Bila berdakwah, kita berhadapan dengan macam-macam ragam orang. Ada yang sensitif, ada yang terbuka, jadi kena bijak kita sesuaikan. Dai'e yang kental, takkan putus asa, sebab dia tahu, dakwah adalah kewajipan, bukan pilihan."
"Lagi, apa Allah nak bagitahu awak? Terasa sangat sakit dan terluka bila kita jadi bahan umpatan, kejian dan kelemahan kita dibicarakan kat belakang, kan? Jadi bila kita tahu sakitnya macam ni, kita jangan sesekali buat perkara sama kepada sahabat kita sebab kita dah tahu betapa pedihnya, betapa peritnya akibat daripada perbuatan ni. Boleh lukakan hati orang, boleh menyebabkan permusuhan juga. Bila ada apa-apa yang perlu ditegur, dinasihati, jumpa sahabat kita sendiri, cakap secara jujur dan ikhlas, insyaAllah semua orang suka kalau kelembutan digunakan, cepat meresap. Kalau pun dia mungkin tak dapat terus berubah, sekurang-kurangnya dia tak terasa hati, dan tak ada permusuhan antara kita."
"Awak, walaupun awak rasa ujian ni sangat menyakitkan hari ni, tapi saya tak tengok satu pun perkara buruk yang Allah maksudkan terhadap awak. Semuanya ada hikmah yang sangat indah.Kenapa teguran Allah ini begitu perit, sakit? Sebab Allah nak kita ingat, sebab yang menyakitkan tu lebih lekat dalam ingatan kita, kalau ujian tu senang, mungkin kita tak hargainya. Allah nak kejutkan kita, mungkin Allah terpaksa 'menyergah' kita dengan kuat."
Sedu-sedannya telah reda, Ya Allah semoga kekalutan jiwa dia juga begitu.
"Habis, apa saya kena buat?", tanyanya.
"Sekarang awak perlu sujud taubat kepada Allah, minta keampunanNya, mungkin ada kesilapan yang awak tak sedari, bersyukur padaNya sebab menegur awak dengan ujian begini. Kemudian pergilah jumpa sahabat-sahabat yang terasa dengan awak tu, minta maaf. Sekarang tak timbul isu siapa bersalah pada siapa dulu, tapi yang sebaik-baiknya adalah leraikan permusuhan, minta dan beri kemaafan." jawabku.
Dia menggenggam tanganku erat, "Terima kasih sahabat".
"Allah yang sedang memujuk awak, saya pelakon tambahan saja, tapi saya bersyukur, Allah kurniakan anugerah pengajaran yang tak ternilai untuk saya hari ni. Terima kasih ya Allah, terima kasih pada awak juga." Hatiku tenang, moga Allah memberi dia ketenangan yang sama.
Sahabat, walau siapa pun kita, bertudung labuh, tudung biasa, atau yang tidak bertudung sekalipun, kita SEMUA adalah manusia biasa, yang lemah, ada cacat celanya.
Sekiranya ada sahabat kita terlalai, terlupa, tolonglah ingatkan dia dengan sebaik cara.
Dan yang paling utama, setiap apa saja ujian yang mendatangi kita, berbaik sangkalah pada Allah. Bertenang, dan fikirkan hikmahnya dengan rasional. InsyaAllah, pasti dan pasti Allah tidak akan pernah menzalimi kita.

Sunday, April 10, 2011

Kisah yang Menyayat Hati : Adik dan Israel..

Malam itu adik duduk bersila depan Ummi sambil tangan memegang Al-Quran.

Adik ikat serban sendiri. Adik lilit serban ikut suka hati adik.Sekejap adik lilit kiri,sekejap ke kanan. kadang-kadang serban itu tutup mata adik.Adik kuak sedikit kain serban ke atas ketika hendak membaca Al-Quran.
"Bismillahirrahmanirarhum.."
Adik baca Al-Quran dengan bersungguh-sungguh. Adik baca kitab Allah itu dengan tekun. Ummi duduk depan adik sambil memerhati bacaan adik.Adik hendak jadi macam abang.Umur 6 tahun sudah khatam Al-Quran. Adik baru umur 3 tahun. Adik kena baca Quran dengan rajin kalau hendak khatam Al-Quran cepat macam abang.Adik ingat pesan Ummi. Ummi kata Al-Quranlah satu-satunya harta yang paling berharga. Adik ingin baca Al-Quran hari-hari.Adik tidak mahu ponteng baca Al-Quran.Bacaan adik terhenti apabila pintu diketuk dan nama Ummi dilaung-laung dari luar.
"Syukur ya Huda, anakmu Yassin mati syahid" muncul Mak cik Fatima di depan rumah.
"Anakmu,anakmu adalah salah seorang pengebom berani mati ya Huda. Tindakannya manyebabkan 7 orang askar Israel mati"
Ummi panjatkan doa pada Allah semoga roh abang ditempatkandalam golongan orang-orang yang beriman. Adik kaget. Nama Israfil,bukan..Israel disebut lagi.Adik benci mendengar nama itu. Kemarahan adik meluap-luap. Ummi beritahu adik abang telah pergi ikut Walid. Ummi kata Ummi bangga mempunyai anak seperti abang. Adik masuk tidur awal. Adik mimpi satu tempat yang sangat cantik.Adik nampak Walid dan abang di sana. Walid dan abang senyum pada adik. Adik cuba kejar meraka tapi semakin adik kejar semakin mereka menghilang.
Keesokan harinya, adik tunggu Jamal di tepi jalan seperti yang dijanjikan. Lima minit berlalu Jamal tidak muncul-muncul juga. Hampir setengah jam adik tunggu tapi Jamal tetap tidak muncul. Adik tidak suka orang mungkir janji.Adik ingat lagi, salah satu ciri orang munafik ialah mungkir apabila berjanji. Adik tidak mahu menjadi munafik.Adik tanya kawan-kawan adik yang lain. Rupa-rupanya Jamal juga seperti Walid dan Abang. Jamal pergi ke suatu tempat yang cantik.Tempat yang adik tidak tahu di mana letaknya. Semua orang yang adik sayang pergi ke tempat itu.Mula-mula Walid, kemudian Abang dan akhirnya Jamal.
Adik pulang ke rumah awal. Adik terkejut. Terkesima sebentar. Rumah adik dikepung askar Israel.Mereka memang sedang mencari keluarga adik ekoran tindakan berani mati abang mengebom kubu Israel. Tubuh adik yang kecil memudahkan adik menyusup masuk ke dalam rumah. Adik nampak Ummi terpelosok di satu sudut. Adik lihat dengan mata adik sendiri, tentera itu tendang Ummi. Mereka sepak dan terajang Ummi. Tapi Ummi masih bersabar.Ummi tidak putus-putus menyebut satu kalimah keramat..Ahad..Ahad! Mata adik merah. Adik mehanah marah. Adik tidak suka orang pukul Ummi. Adik sayang Ummi. Adik benci Israel. Seorang tentera Israel mengacukan pistol ke arah Ummi. Ummi dengan tenang menghadapinya. Tiada segaris pun garisan gusar terpancar di wajah Ummi. Ketika peluru dilepaskan, tiba-tiba....
"Muhammad!!!!!!!!"
Ummi menjerit sambil memegang tubuh adik.Badan adik berlumuran darah. Pekat dan merah. Adik raba perut adik. Adik rasa sakit. Sakit yang mencucuk-cucuk. Seketika tadi adik telah korbankan tubuh untuk melindungi Ummi. Natijahnya peluru itu merobek perut adik yang tidak berdosa. Ummi peluk adik. Ummi menangis semahu-mahunya. Adik cuba senyum pada Ummi walaupun perit.
"Ummi, adik rasa mengantuk. Adik nak tidur. Adik nak jadi mujahid, adik nak ikut Walid dan Abang" terketar-ketar suara adik kedengaran di cuping telinga Ummi. Ummi angguk, berusaha sedaya upaya untuk menahan air mata daripada jatuh bercucuran. Adik pejam mata.Adik nampak Walid,Abang dan Jamal melambai-lambai ke arah adik.
"Semoga syurga menanti mereka kelak" terang Mak Cik Fatima.
~TAMAT~

BuAtMu SaHaBaT..!!!

Ketika mula bertemu terasa bagai telah lama bersua..
kau sambut hulur tanganku bertegur sapa penuh mesra...
masa terus berlalu dan kita tetap seiringan berjalan menempuh onak liku harungi bersama suka dan duka..
bersama...biarlah apa pun rahsia...dan pengorbananmu..
tetap..kau temanku...!!
riangnya saat kita bersama..
asyik senda dan berceritaa....
walau sesekali pandangan kita berbeza
namun..di akhirnya kita tetap bersama...TEMANKU!!




Sesungguhnya....jika kau dalam kedukaan,dengarlah puisi ini...,

KAWAN...apalah yang kau kesalkan...
kerna Tuhan kau kehilangan kawan...
kerna kebenaran dihina...
apakah kau ragu dalam keimanan..
KADANG...KADANG kawan jadi lawan...
kadang kadang lawan jadi kawan...
apalah yg disedihkan hati...
jangan kau ragu dalam keimanan...
INGATLAH...para rasul mulia...
lebih terseksa..menderita....

Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Lawak Yang Menginsafkan...

Lawak Yang Menginsafkan...
Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....
Suatuhari pada masa Sembahyang jumaat yang dihadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...
Tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik ""Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"........

Macam mana??.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah...

Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40 ygbetul-betul beriman... Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua-2 lelaki hanya membawa mesin gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah.. baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang Jumaat lagi...

Memang lawak... ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang Jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat!! setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya!!!!...

Lawak kan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang ditulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran...

Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia...

Lawak sungguh!!! kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukupmasa..

Renung-renungkanlah....

Saturday, April 9, 2011

Bagaimana mudah utk bangun solat malam ??

Bagaimana mudah utk bangun solat malam  ??
Petua dari Imam Al-Ghazali...

1. Makan malam yang sedikit sekadar alas perut supaya tidak lapar. Jika kita makan malam yang banyak ianya akan menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur, sudah tentu kita akan terlebih tidur pula.

2. Jangan tinggalkan tidur qailulah di siang hari.

3. Mengetahui dan menginsafi benar-benar keutamaan solat malamdengan mentadabburi selalu ayat-ayat Qur’an dan hadis-hadis serta kisah-kisah salafussoleh berkenaan dengan bangun malam.

4. Meningkatkan rasa cinta kepada Allah, rasa cinta yang sebenar-benarnya. Istiqamah dalam beribadah di waktu malam itu merupakan anugerah yang Allah berikan kepada kekasih-kekasih-Nya. Bersihkanlah diri dan hati daripada unsur-unsur syirik baik yang nyata atau yang tersembunyi, dan peliharalah ibadah sebelumnya, sesungguhnya seseorang yang berat beban dosanya dari amalan yang dilakukan sebelum tidurnya itu pasti memberatkannya untuk bangkit berkhalwah dengan Allah yang Maha Suci di malam hari.

Ibunda, Kenapa Engkau Menangis???

Ibunda, Kenapa Engkau Menangis

Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya kepada ibunya. "Ibu, mengapa Ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab, Ibu adalah seorang wanita, Nak". "Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti...."
Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis? Sepertinya Ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas?"Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan". Hanya itu jawaban yang bisa diberikan ayahnya.
Lama kemudian, si anak itu tumbuh menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis.
Pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan."Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"Dalam mimpinya, Tuhan menjawab,"Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu harus cukup nyaman danlembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, danmengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.
Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa.
Pada wanita, Kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.
Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam kondisi apapun, dan dalam situasi apapun. Walau, tak jarang anak-anaknya itu melukai perasaannya, melukai hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada
bayi-bayi yang terkantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.
Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sulit, dan enjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan
jantung agar tak terkoyak?Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk
memberikan pengertian dan menyadarkan, bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai istrinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang
diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.
Dan, akhirnya, Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkanperasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapanpun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan".
Maka, dekatkanlah diri kita pada sang Ibu kalau beliau masih hidup

SELAMAT HARI LAHIR,MAK!!

Friday, April 8, 2011